Artykuły
Słownik terminów snowboardowych
A
ALPINE – jest jednym z podstawowych stylów jazdy, charakteryzuje się dużą prędkością i ciętymi skrętami
AIR – prosty skok (w powietrzu) zarówno na stoku jak i w pipie
ALLEYOOP AIRS – skoki na pipie lub cornerze, kiedy rider wykonuje zwrot w powietrzu, w przeciwną stronę do kierunku jazdy
AIR TO FAKIE – skok na pipie lub cornerze, gdzie rider najeżdża na swoją nogę, a ląduje w ustawieniu switch, zmieniając kierunek jazdy
ASYMETRICAL – asymetryczna budowa deski
B
BACK – tylna część wiązania miękkiego przytrzymująca nogę. Istnieje highback – to wysoki tył oraz lowback – niski tył
BACK FLIP – salto do tyłu wykonywane wokół osi podłużnej deski
BACK LOOP – salto do tyłu wykonywane wokół osi poprzecznej deski
BACKSIDE – ogólne pojęcie służące do określania jazdy i wykonywania trików na tylnej krawędzi lub obrotów plecami do kierunku jazdy
B/S – skrót od backside
BAIL – kontrolowany upadek
BANK – płaskie ściany pipe’u
BLONT – zatrzymanie się na krawędzi pipe’u
BONE – styl skoku, w którym jedna noga jest podkurczona, a druga wyprostowana
BUCKLE – klamra w wiązaniach miękkich
BUT TWARDY – but przeznaczony do twardych wiązań; charakterystyczny dla stylu alpine
C
CAMBER – wypukłość deski
CANTING – klin umieszczony pod wiązaniem w celu zmiany kąta jego pochylenia
CAP – konstrukcja deski, w której powierzchnia górna snowboardu jak i ścianki boczne wykonane są z jednego elementu materiału
CARVE – jazda na krawędziach
CARVING – styl jazdy polegający na wykonywaniu pełnych i długich skrętów na krawędziach
CONTACT– typ wiązań miękkich, w których but spoczywa bezpośrednio na powierzchni snowboardu
CONTEST – zawody snowboardowe
COPING – krawędź halfpipe’u
CORE – rdzeń deski
CORNER – typ skoczni, gdzie rider może lądować po obydwu stronach zeskoku
CUT – to zawodnicy, którzy podczas zawodów wchodzą do finału
D
DOWNHILL – pokonanie określonej trasy na czas
DROP IN – jest to wjazd do pipe’u rozpoczynający przejazd
DZIÓB – zwany też nosem – to przednia część deski
F
FAKIE – jazda tyłem. Obecnie używa się pojęcia switch = cab
FALL LINE – najkrótsza linia pomiędzy najwyższym i najniższym punktem na stoku
FIS – Federation International de Ski
FLAT – dolna, płaska część halfpipe’u.
FLIP – salto w powietrzu wykonywane w osi podłużnej deski
FREESTYLE – jeden z podstawowych stylów jazdy. Polega na wykonywaniu skoków i najróżniejszych ewolucji w powietrzu i na śniegu
FREERIDE – podstawowy styl jazdy polegający na jeździe poza wyznaczonymi trasami, w głębokim puchu
FRONTLOOP – salto w przód wykonywane wokół osi poprzecznej deski
FRONTSIDE – ogólne pojęcie do określania jazdy i wykonywania trików na przedniej krawędzi deski.
F/S – skrótowe oznaczenie frontside
FUNBOX – śnieżny obiekt w kształcie trapezu. Składa się z najazdu, skoczni z loopingiem, płaskiego odcinka za skocznią który przechodzi w stromy zeskok
G
GAP – sztucznie usypana konstrukcja śnieżna do wykonywania skoków. Składa się z wybicia (skoczni) i zeskoku, pomiędzy którymi znajduje się pusta przestrzeń czyli gap
GOFFY – określenie osoby, która jako przedniej używa prawej nogi.
GRAB – najprostsza ewolucja polegająca na uchwyceniu ręką deski podczas lotu
H
HALFPIPE – specjalna konstrukcja śnieżna w kształcie rynny w której snowboarder wykonuje ewolucje
HANDPLANT – grupa ewolucji, w których zawodnik opiera ręce o rampę pipe’u, a głowa znajduje się poniżej deski
HANDRAIL – określeni poręczy, po której ześlizguje się (slide) snowboarder. Jest to element wyposażenia wielu snowparków
HARDCORE – jazda w trudnych warunkach, często przy dużej prędkości
HARD BOOT – twardy but
HIGHBACK – patrz „BACK”
HIGH TOP BINDINGS – trzyklamrowe wiązanie miękkie stosowane w freerideingu
HIKING – piesza wspinaczka ze snowboardem
HIP – dwa quarterpipe’y lub banki stojące jeden po drugim
HOL – konstrukcyjne wygięcie deski w jej środkowej części
HOPKA – ukształtowanie terenu, które pozwala na wybicie się i skok. Potoczna i slangowa nazwa skoczni
I
INDY – ewolucja w której snowboarder chwyta tylną ręką deskę pomiędzy wiązaniami za przednią jej krawędź
INSERTY – metalowe nagwintowane otwory w desce umożliwiające przykręcenie wiązań
INVERTED AIRS – skoki, w których podczas fazy lotu głowa znajduje się poniżej deski
ISF – Międzynarodowa Federacja Snowboardu.
J
JAM SESSION – jedna z form organizacji zawodów. Zawodnicy nie są oceniani przez sędziów lecz przez innych zawodników lub publiczność
JUDGES – sędziowie
JUMP – popularne określenie skoku, a także skoczni ubitej ze śniegu
K
KACZKA – ustawienie wiązań przedniej nogi na „plusowe” stopnie, a tylniej na „minusowe” (w przeciwnym kierunku)
KRAWĘDŹ – metalowa cześć deski biegnąca wzdłuż ślizgu po obu jego stronach na nosie i tailu
KRAWĘDŹ EFEKTYWNA – część krawędzi, posiadająca kontakt ze śniegiem podczas jazdy
L
LATE – ewolucja wykonywana z opóźnieniem
LAUNCH – pojedyncza skocznia
LEASH – pasek mocujący
LOOPING – profil progu skoczni, z której odbijają sie riderzy.
M
MC TWIST – ewolucja, w której zawodnik wykonuje obrót wokół osi pionowej i poziomej jednocześnie w stronę backside
MELON GRAB – ewolucja, w której przednia ręka chwyta za krawędź tylną między wiązaniami (ręka nie przechodzi pomiedzy nogami)
METHOD AIR – ewolucja, w której zawodnik przednią ręką chwyta tylną krawędź przy nosie lub między wiązaniami, a ciało jest wygięte w łuk
MIEJSCÓWKA – snowboarderzy używają tego określenia na oznaczenie ulubionego miejsca
MUTE GRAB – ewolucja, w której zawodnik chwyta przednią ręką przednią krawędź między wiązaniami
N
NN – skrótowe oznaczenie kończyn dolnych
NOSE – inaczej „dziób” jest to przód deski
NOSE GRAB – chwyt za przód deski
NOSE KICK – podgięcie nosa
O
OFF THE LIP – ciasne skręty na wale śnieżnym
OGON – inaczej tail
OLLIE – popularna nazwa skoku prostego
ONE EIGHTY – obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku wokół osi pionowej ciała
ONE FOOTER – skoki wykonywane z zapięta tylko jedną noga
OŚ PODŁUŻNA DESKI – przebiega od nosa do taila deski
OŚ POPRZECZNA DESKI – przebiega na środku, między wiązaniami od krawędzi f/s do b/s
P
PIPE DRAGON – ratrak wyposażony w specjalne urządzenie służące do profilowania halfpipe’u
P-TEX – rodzaj materiału, z którego wykonywany jest ślizg
PLATE BINDINGS – wiązania twarde
PLATFORM – górna, szersza część halfpipe’u
PŁYTKA ANTYPOŚLIZGOWA – kawałek gumy lub innego materiału umieszczonego pomiędzy wiązaniami, na którym stawia się nogę podczas jazdy wyciągiem orczykowym lub talerzykowym
POWDER – puch, gatunek śniegu
POZYCJA SKULONA – określenie pozycji, jaką rider przyjmuje w fazie lotu trzymając deskę
PUSH – skręt przyspieszający z dociążeniem
PZS – Polski Związek Snowboardu
Q,R
QUARTERPIPE – połowa pipeu, jedna ściana pipeu
RR – skrótowe oznaczenie kończyn górnych
RAD – ostro, radykalnie
RAIL – poręcz używana do wykonania ewolucji
RAMP – skocznia
RDZEŃ – wewnętrzna część deski snowboardowej, najczęściej wykonana z drewna
REGULAR – określenie osoby, która jako przedniej, używa lewej nogi
RIDER – inaczej zawodnik, osoba jeżdżąca na snowboardzie
RIP – szybka, ostra jazda
ROUNDTAIL – zaokrąglony tył deski freestyle’owej
S
SANDWICH – warstwowa konstrukcja deski
SCHELL BINDINGS – wiązania do butów miękkich
SESSION – jazda w grupie
SIDEWALK – platforma
SLAM – efektowny, kontrolowany upadek
SLIDE – ewolucja polegająca na ześlizgiwaniu się na desce po metalowej rurze, poręczy, boxie itd.
SLOPESTYLE– to konkurencja snowboardowa, w której zawodnicy wykonują skoki i triki zjeżdżając po specjalnie do tego przygotowanej trasie – snowparku – obfitującej w skocznie i przeszkody
SKATCHY – jazda na granicy upadku
SNOWBOARD CROSS – olimpijska konkurencja snowboardowa polegająca na tym, że 4 zawodników ściga się jednocześnie na specjalnie przygotowanej trasie
SNOWPARK – trasa na której poustawiane są boxy, skocznie, raile itd.
SOFT BINDINGS – miękkie wiązania
SOFT BOOTS – miękkie buty
SPIN – obrót płaski wokół osi pionowej ciała
SPINE – połączenie miedzy tylnymi ścianami dwóch pipe’ów
STICK – lądowanie po trudnej ewolucji
STIFFIE – skok, w którym obie nogi są wyprostowane, a tylna ręka trzyma przednią krawędź
STEP-IN – odmiana wiązań, w których but przymocowany jest do wiązań za pomocą odpowiedniego mechanizmu
SWITCH – inaczej fakie. Potocznie „cab”
STALEFISH – ewolucja, w której zawodnik chwyta tylną ręką miedzy wiązaniami za tylną krawędź
ŚLIZG – dolna powierzchnia deski, która bezpośrednio styka się ze śniegiem
T
TAIL – tylna część snowboardu
TAILKICK – podgięcie tyłu
TAIL GRAB – rider podczas skoku łapie za tył deski
TALIA – najwęższa część deski
THREE SIXTY – obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku
TOP SHEET – wierzchnia warstwa deski
TORSIONAL FLEX – „skręcanie się” deski w jej osi podłużnej
TRANSFER – skok na skoczni z przerwą między krawędzią skoczni, zeskokiem
TRANSITON – półkolista część halfpipe’u
TWEAK – obroty w skokach
TWIST – obroty wzdłuż osi podłużnej i pionowej ciała
V, W
VERT – pionowa część ściany pipe’u
WALL – ściana pipe’u
WIĄZANIA – wyróżnia się wiązania miękkie i twarde