Podążaj za nami

Słownik terminów snowboardowych

Artykuły

Słownik terminów snowboardowych

A

ALPINE – jest jednym z podstawowych stylów jazdy, charakteryzuje się dużą prędkością i ciętymi skrętami

AIR – prosty skok (w powietrzu) zarówno na stoku jak i w pipie

ALLEYOOP AIRS – skoki na pipie lub cornerze, kiedy rider wykonuje zwrot w powietrzu, w przeciwną stronę do kierunku jazdy

AIR TO FAKIE – skok na pipie lub cornerze, gdzie rider najeżdża na swoją nogę, a ląduje w ustawieniu switch, zmieniając kierunek jazdy

ASYMETRICAL – asymetryczna budowa deski

hp

B

BACK – tylna część wiązania miękkiego przytrzymująca nogę. Istnieje highback – to wysoki tył oraz lowback – niski tył

BACK FLIP – salto do tyłu wykonywane wokół osi podłużnej deski

BACK LOOP – salto do tyłu wykonywane wokół osi poprzecznej deski

BACKSIDE – ogólne pojęcie służące do określania jazdy i wykonywania trików na tylnej krawędzi lub obrotów plecami do kierunku jazdy

B/S – skrót od backside

BAIL – kontrolowany upadek

BANK – płaskie ściany pipe’u

BLONT – zatrzymanie się na krawędzi pipe’u

BONE – styl skoku, w którym jedna noga jest podkurczona, a druga wyprostowana

BUCKLE – klamra w wiązaniach miękkich

BUT TWARDY – but przeznaczony do twardych wiązań; charakterystyczny dla stylu alpine

bf2

C

CAMBER – wypukłość deski

CANTING – klin umieszczony pod wiązaniem w celu zmiany kąta jego pochylenia

CAP – konstrukcja deski, w której powierzchnia górna snowboardu jak i ścianki boczne wykonane są z jednego elementu materiału

CARVE – jazda na krawędziach

CARVING – styl jazdy polegający na wykonywaniu pełnych i długich skrętów na krawędziach

CONTACT– typ wiązań miękkich, w których but spoczywa bezpośrednio na powierzchni snowboardu

CONTEST – zawody snowboardowe

COPING – krawędź halfpipe’u

CORE – rdzeń deski

CORNER – typ skoczni, gdzie rider może lądować po obydwu stronach zeskoku

CUT – to zawodnicy, którzy podczas zawodów wchodzą do finału

carving

D

DOWNHILL – pokonanie określonej trasy na czas

DROP IN – jest to wjazd do pipe’u rozpoczynający przejazd

DZIÓB – zwany też nosem – to przednia część deski

noepress

F

FAKIE – jazda tyłem. Obecnie używa się pojęcia switch = cab

FALL LINE – najkrótsza linia pomiędzy najwyższym i najniższym punktem na stoku

FIS – Federation International de Ski

FLAT – dolna, płaska część halfpipe’u.

FLIP – salto w powietrzu wykonywane w osi podłużnej deski

FREESTYLE – jeden z podstawowych stylów jazdy. Polega na wykonywaniu skoków i najróżniejszych ewolucji w powietrzu i na śniegu

FREERIDE – podstawowy styl jazdy polegający na jeździe poza wyznaczonymi trasami, w głębokim puchu

FRONTLOOP – salto w przód wykonywane wokół osi poprzecznej deski

FRONTSIDE – ogólne pojęcie do określania jazdy i wykonywania trików na przedniej krawędzi deski.

F/S – skrótowe oznaczenie frontside

FUNBOX – śnieżny obiekt w kształcie trapezu. Składa się z najazdu, skoczni z loopingiem, płaskiego odcinka za skocznią który przechodzi w stromy zeskok

jump

G

GAP – sztucznie usypana konstrukcja śnieżna do wykonywania skoków. Składa się z wybicia (skoczni) i zeskoku, pomiędzy którymi znajduje się pusta przestrzeń czyli gap

GOFFY – określenie osoby, która jako przedniej używa prawej nogi.

GRAB – najprostsza ewolucja polegająca na uchwyceniu ręką deski podczas lotu

gap

H

HALFPIPE – specjalna konstrukcja śnieżna w kształcie rynny w której snowboarder wykonuje ewolucje

HANDPLANT – grupa ewolucji, w których zawodnik opiera ręce o rampę pipe’u, a głowa znajduje się poniżej deski

HANDRAIL – określeni poręczy, po której ześlizguje się (slide) snowboarder. Jest to element wyposażenia wielu snowparków

HARDCORE – jazda w trudnych warunkach, często przy dużej prędkości

HARD BOOT – twardy but

HIGHBACK – patrz „BACK”

HIGH TOP BINDINGS – trzyklamrowe wiązanie miękkie stosowane w freerideingu

HIKING – piesza wspinaczka ze snowboardem

HIP – dwa quarterpipe’y lub banki stojące jeden po drugim

HOL – konstrukcyjne wygięcie deski w jej środkowej części

HOPKA – ukształtowanie terenu, które pozwala na wybicie się i skok. Potoczna i slangowa nazwa skoczni

rail

I

INDY – ewolucja w której snowboarder chwyta tylną ręką deskę pomiędzy wiązaniami za przednią jej krawędź

INSERTY – metalowe nagwintowane otwory w desce umożliwiające przykręcenie wiązań

INVERTED AIRS – skoki, w których podczas fazy lotu głowa znajduje się poniżej deski

ISF – Międzynarodowa Federacja Snowboardu.

indy

J

JAM SESSION – jedna z form organizacji zawodów. Zawodnicy nie są oceniani przez sędziów lecz przez innych zawodników lub publiczność

JUDGES – sędziowie

JUMP – popularne określenie skoku, a także skoczni ubitej ze śniegu

K

KACZKA – ustawienie wiązań przedniej nogi na „plusowe” stopnie, a tylniej na „minusowe” (w przeciwnym kierunku)

KRAWĘDŹ – metalowa cześć deski biegnąca wzdłuż ślizgu po obu jego stronach na nosie i tailu

KRAWĘDŹ EFEKTYWNA – część krawędzi, posiadająca kontakt ze śniegiem podczas jazdy

jump_1

L

LATE – ewolucja wykonywana z opóźnieniem

LAUNCH – pojedyncza skocznia

LEASH – pasek mocujący

LOOPING – profil progu skoczni, z której odbijają sie riderzy.

M

MC TWIST – ewolucja, w której zawodnik wykonuje obrót wokół osi pionowej i poziomej jednocześnie w stronę backside

MELON GRAB – ewolucja, w której przednia ręka chwyta za krawędź tylną między wiązaniami (ręka nie przechodzi pomiedzy nogami)

METHOD AIR – ewolucja, w której zawodnik przednią ręką chwyta tylną krawędź przy nosie lub między wiązaniami, a ciało jest wygięte w łuk

MIEJSCÓWKA – snowboarderzy używają tego określenia na oznaczenie ulubionego miejsca

MUTE GRAB – ewolucja, w której zawodnik chwyta przednią ręką przednią krawędź między wiązaniami

mich-nosepress-rohre-flwk

N

NN – skrótowe oznaczenie kończyn dolnych

NOSE – inaczej „dziób” jest to przód deski

NOSE GRAB – chwyt za przód deski

NOSE KICK – podgięcie nosa

O

OFF THE LIP – ciasne skręty na wale śnieżnym

OGON – inaczej tail

OLLIE – popularna nazwa skoku prostego

ONE EIGHTY – obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku wokół osi pionowej ciała

ONE FOOTER – skoki wykonywane z zapięta tylko jedną noga

OŚ PODŁUŻNA DESKI – przebiega od nosa do taila deski

OŚ POPRZECZNA DESKI – przebiega na środku, między wiązaniami od krawędzi f/s do b/s

hp1_snowboard_ollie

P

PIPE DRAGON – ratrak wyposażony w specjalne urządzenie służące do profilowania halfpipe’u

P-TEX – rodzaj materiału, z którego wykonywany jest ślizg

PLATE BINDINGS – wiązania twarde

PLATFORM – górna, szersza część halfpipe’u

PŁYTKA ANTYPOŚLIZGOWA – kawałek gumy lub innego materiału umieszczonego pomiędzy wiązaniami, na którym stawia się nogę podczas jazdy wyciągiem orczykowym lub talerzykowym

POWDER – puch, gatunek śniegu

POZYCJA SKULONA – określenie pozycji, jaką rider przyjmuje w fazie lotu trzymając deskę

PUSH – skręt przyspieszający z dociążeniem

PZS – Polski Związek Snowboardu

Q,R

QUARTERPIPE – połowa pipeu, jedna ściana pipeu

RR – skrótowe oznaczenie kończyn górnych

RAD – ostro, radykalnie

RAIL – poręcz używana do wykonania ewolucji

RAMP – skocznia

RDZEŃ – wewnętrzna część deski snowboardowej, najczęściej wykonana z drewna

REGULAR – określenie osoby, która jako przedniej, używa lewej nogi

RIDER – inaczej zawodnik, osoba jeżdżąca na snowboardzie

RIP – szybka, ostra jazda

ROUNDTAIL – zaokrąglony tył deski freestyle’owej

S

SANDWICH – warstwowa konstrukcja deski

SCHELL BINDINGS – wiązania do butów miękkich

SESSION – jazda w grupie

SIDEWALK – platforma

SLAM – efektowny, kontrolowany upadek

SLIDE – ewolucja polegająca na ześlizgiwaniu się na desce po metalowej rurze, poręczy, boxie itd.

SLOPESTYLE– to konkurencja snowboardowa, w której zawodnicy wykonują skoki i triki zjeżdżając po specjalnie do tego przygotowanej trasie – snowparku – obfitującej w skocznie i przeszkody

SKATCHY – jazda na granicy upadku

SNOWBOARD CROSS – olimpijska konkurencja snowboardowa polegająca na tym, że 4 zawodników ściga się jednocześnie na specjalnie przygotowanej trasie

SNOWPARK – trasa na której poustawiane są boxy, skocznie, raile itd.

SOFT BINDINGS – miękkie wiązania

SOFT BOOTS – miękkie buty

SPIN – obrót płaski wokół osi pionowej ciała

SPINE – połączenie miedzy tylnymi ścianami dwóch pipe’ów

STICK – lądowanie po trudnej ewolucji

STIFFIE – skok, w którym obie nogi są wyprostowane, a tylna ręka trzyma przednią krawędź

STEP-IN – odmiana wiązań, w których but przymocowany jest do wiązań za pomocą odpowiedniego mechanizmu

SWITCH – inaczej fakie. Potocznie „cab”

STALEFISH – ewolucja, w której zawodnik chwyta tylną ręką miedzy wiązaniami za tylną krawędź

ŚLIZG – dolna powierzchnia deski, która bezpośrednio styka się ze śniegiem

snowpark2

T

TAIL – tylna część snowboardu

TAILKICK – podgięcie tyłu

TAIL GRAB – rider podczas skoku łapie za tył deski

TALIA – najwęższa część deski

THREE SIXTY – obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku

TOP SHEET – wierzchnia warstwa deski

TORSIONAL FLEX – „skręcanie się” deski w jej osi podłużnej

TRANSFER – skok na skoczni z przerwą między krawędzią skoczni, zeskokiem

TRANSITON – półkolista część halfpipe’u

TWEAK – obroty w skokach

TWIST – obroty wzdłuż osi podłużnej i pionowej ciała

V, W

VERT – pionowa część ściany pipe’u

WALL – ściana pipe’u

WIĄZANIA – wyróżnia się wiązania miękkie i twarde

Czytaj dalej
To może cię zainteresować...
Skomentuj

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Więcej w Artykuły

Advertisement ehschool

Ostatnie artykuły

Winter Is My Love

Dla poczatkujących

Jak wybrać odpowiednią deskę?

Dodała 1 grudnia 2022
Do góry